Google +1 ( Goggle PLUS ONE )




Assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh kepada bekas pelajar SMVK95/96 .


:).. hehe..saje je nak update blog nie.kurang sangat penyertaan dari saudara,saudari utk menulis kat blog ni.Semua bekas pelajar adalah dijemput menulis tak kira ape pun artikle yang dirasakan perlu utk dikongsikan bersama.. Lagi pun tujuan asal blog ini diwujudkan adalah untuk satu platform perkongsian maklumat/informasi yang berterusan yang dapat dimanfaatkan oleh bekas pelajar sendiri selain menunjukkan kewujudan/bukti generasi SMVK95/96 di halaman Blog yang masih belum ada pada generasi SMV/SMT yang lain.

Kadang2 nak cari idea nie payah.supe juge aku.aku pun bukan penulis blog 'KETEGAQ' yang boleh update setiap masa.Aku KETEGAQ mende lain. Aku pun masih merangkak nak tulieh2 artikel yang janji boleh dikongsikan bersama.

Ok.Habieh cite.


Goggle PLUS+1 ..
Goggle PLUS+1 ( gugel plas wan ) nie sebuah.. produk Social Sharing terbaru yang mensediakan tak lain tak bukan halaman bersosial yang hebat serupe dengan Mark Zukerrrbekkk tu la. Kisahnye biasa le masing sibuk nak memenangi perlumbaan Drag Race kat trek nak tunjuk "JENTERA" masing2 yang kuat, laju sepantas kilat,ataupun sebutan lebih jelas "Pederaih" sepertimana encik shazrulridza Mohammad kata. So maksudnya masing2 ingin menguasai sosial market dengan menghasilkan sebuah tapak/halaman untk menarik / menguasai halaman sosial pengguna yang berkonsepkan SHARING ,hiburan , santai dilaman maya ini.begitu juga kepada pihak korporat mcm Google Inc ni yang sedang menumpukan "projek pistol air" diorang dengan menghasilkan produk terrrbaik mereka selain mengukuhkan urusan perniagaan/pelaburan mereka disamping perkhidmatan yg diorg yang sedia ada spt Gmail, CHROME , Search Engine dsb.

Spertimana yang anda dan saya tahu, memang terlalu banyak halaman sosial yang berrrrrsepah kat internet ni.macam2 jenis pendekatan konsep yang digunakan oleh mereka utk memenangi hati pengguna internet sedunia ni. Ada yang jeneh buat untuk bersantai dan ber"chillax" yang sama konsep iaitu BERKONGSI ( SHARING ) ..berkongsi itu dan ini, ada yang untuk berkongsi gambo,kongsi file,kongsi multimedia,kongsi buku, Kongsi Kong,Lu lansi Lu Mati..uihh..macam-macam der/sis..lalu ngan tak lalu je nak melayannye.



Macam macam Attribut ( Karekteristik ) bro/sis..dah macam ribut pun ada!


Google`s features/ elemen dengan Button tambahan Google PLUS+

balik pada Gugel plas wan nie tadi.. aaa....aaa.. ape ke tadi..adoii..
aa.. kisahnya halaman nie masih lagi dalam pembinaan. So..features dia dah tentu la lain skit sebab nak tambat hati org dan seterusnya nak jadi pesaing kepada Pesbuk. Si Google nie pun tau..bukan senang org nak beralih kadap pada sesuatu halaman yang baru. supe juge yg hat dulunye social networkin macam TAGGED ,Friendster a.k.a gengster, MAI SPES ,SPES KOP GABAN dan sebagainya lah..dulu org betapak kat sane ape. Tah cemana markk Zukerrrbekk nie yang sama sekolah ngan aku tapi tak sama agama ngan aku nie leh jadi Maharaja sosial ,leh jadi jutawan plak wat keje nie..'siut' btoi..dah la awek tak cun! tetiba je org/pengguna berpaling kepada produk dia nie yang buat org 'Ketegaq' nak ngadap bende ni seumpama dah takde keje lain nak buat.Bijak ..bijak..Takpe..dia ada ilmu dan dia berusaha..Allah tu Maha Pemurah dan Dia mesti bagi punya..tapi kat dunia je la...jgn risau.
En.larry Page Vs Marrrkkk Zukerrrrbekk
"Google + dikatakan mempunyai keupayaan untuk membezakan kawan secara dalam talian dan keluarga,dalam bulatan atau rangkaian dan berkongsi maklumat hanya pada ahli dalam bulatan sahaja" -

So..bukan mudah kalu org dah bertapak lama kat sesuatu tempat nak pi tempat lain. Tetambah plak halaman pesbuk nie mensediakan apa yang diperlukan oleh pengguna dia. kalu halaman rumah ROSMADI ZAMIN tu sure takde ape punya.tak caye pi.. :P .Serupe macam ASETERO la..macam-macam ada..org dok suka/besa ngan ASETERO ni..So bile ade TV baru dulu..ape kenamanye aku lupe dah MEDIA TV ke hape..susah org nak berlanggan dgn yg lain sebab dah bese.Lantak le kawan tu ade pakej lebih baik dari ASETERO.. Ni pirasat/ idea aku la..Kampeni Goggle tu TAK TAU LA AKU ape matelamat dia. TAK TAU LE AKU....itu kata aku tadi. Masing2 dengan JENTERA masing2..sape kuat..laju..pederaih..sure dia menang punya. Jadi sape yang JENTERA dia macam kete Yeop Kobeh bunyi kecepeh!..kecepeh!..kecepeh! tu..last2 tersadai kat tepi jalan walaupun matlamat dia baik..TAK TAU LA AKU. :P

Okeh.. Cuba tengok features dia kat gambo aku upload tu. tu la gugle punya features.


Circle. ( Sekel of peren )

Kata dia ..Cara termudah untuk berkongsi beberapa perkara dengan kawan kolej, perkara lain dengan ibu bapa anda dan hampir tiada apa-apa dengan bos anda. lebih kurang pesbuk le. Pulak tu lagi dia kata Anda berkongsi perkara berbeza dengan orang yang berbeza. Berkongsi bahan yang betul dengan orang yang betul tidak sepatutnya menyusahkan. Hehehe..memang le dengan org betul..wat ape kongsi ngan org tak betul plak.Sure Bahasa Melayu dia dia -9 ..Circle memudahkan anda meletakkan rakan dari aktiviti mingguan ke dalam satu kalangan, ibu bapa anda dalam kalangan lain dan bos anda bersendirian dalam kalangan khusus untuknya- seperti dalam kehidupan nyata.Maknanya boleh asingkan group2 yang dirasakn perlu le ye dak..takut kang mende yg boleh kongsi kat kengkwan ,terrrkongsi ngan org lain.. haa..terlajak kerete boleh masuk gear R..telajak cakap ... jawab besok dgn Tuhan!

Menariknya guugle serkel nie boleh bahagi2kan senarai rakan mengikut kumpulan. Biasa la tu.Pesbuk pun sama. Cuma tu la, cara interaktif yang digunakan saja berbeza. Dengor cite buleh tarik dan lepaskan je ( Click , drag and paste )


SPARK ( "sepak" )

Apehal lak sepak2 org lak nie. Hek eleh....Baik aku "spark" rokok aku sebatang dulu smentara nak tulieh dan mencari ilham di Pasaraya SAKAN yang menjual barangan pakaian sehari. Kekadang ade jual prepaid top pap rm2 Meksis, ( tulieh dalam buku, semenet pastu ..tet..tet..tet..dah kredit masuk dua hengget.jadi la..)

Katanya lagi..."Masihkah anda ingat lagi ibu anda menggunting keratan akhbar dan menghantarkannya kepada anda"..ianya menyeronokkan , agar masa lapang anda boleh di isi dengan menonton , membaca dan berkongsi.Tentu sekali mendapat kelulusan ibu "..
Adoii..apenye bahse la yang susah sangat nak bagi org paham. kabo kan je la,..SEPAK nie boleh berkongsi macam pesbuk tu juga..kamu pos artikel aku baca, kongsi, kamu share video..aku tonton.. adoi... siap bagitau Ibu yang luluskan la..ngape tak cakap TENTU SEKALI PBT atau JKR luluskan?
Spark ni kalu macam pesbuk macam RSS Reader la ( Really Simple Syndication )..ataupun kekadang org kata Feeding RSS , suapan berita,web atau channel yang selalu org pakai utk kemaskini blog atau kat pesbuk tu.
So features dia mungkin sama ngan pesbuk. Cuma mungkin ada peningkatan pada susunatur ataupun kebolehcapaian maklumat dia lain la skit kot .. biasalah..dia akan buat interaktif yang berlainan skit la..baru org approach dengan pendekatan yg dia buat.



Hangout


Hangout.. Erm... aku rasa ni la pembaharuan yang gugle nie buat yang tak banyak ada pada mana2 social network yang lain. Aku rasa yang nie ada yang baik dan mungkin tak perlu.Pada aku la,memadai berkongsi maklumat melalui teks dan peti suara saja. Sebab biasanya org tak biasa nak berpenampilan pada konversasi video nie.Tapi tengok kepada penggunaan seseorg la. macam dia kata "IT DOES`NT MATTER WHAT YOU DO..IT MATTER WHO DO IT WITH"
tu kata dia la.kata aku plak..WHO DO YOU DO..Du.du..du du..du 18X..





Aku tak rasa aku perlu mende nie.. aku suka Privassiiii... wekkk!!

Terjumpa rakan semasa anda sedang melakukan aktiviti luar adalah antara perkara paling menarik tentang melakukan aktiviti luar. Dengan Hangouts, pertemuan tanpa dirancang dibawa ke web untuk pertama kalinya. Beritahu kawan-kawan yang anda sedang melepak dan lihat siapa yang menjengah untuk bersembang secara bersemuka. Sementara kami menyempurnakan telepengangkutan,( huiyo bahasa..telepengangkutan! Modennye.."tolong hanto saya pi bagan serai..Zaaaaasss! kejap je sebab lalu ikut server online ) inilah perkara paling baik yang boleh didapati . <--- ye ye oo je paling baik..baik utk hampa ye !



MUAT NAIK/TURUN SEGERA


Mengambil gambar memang menyeronokkan. berkongsi gambar juga menyeronokkan. Eiii...semua seronok yea..Makan eskrem perisa pisang kat mekdonel pun seronok juga ape.. Lagi kata dia ..Mengalih gambar dari telepon anda ke web KURANG MENYERONOKKAN.. hah! pulak..Pahamnye ape!!..ce..cite..ce cite.. ..
erm..ni cam biasa la uplod/donlod nie semua aplikasi ade... tak kira henpon atau kemputer.cuma mungkin dia pertingkatkan lagi kemampuan bytes/kilo ( penghantaran ) dengan pantas/mudah menggunakan kita nye telepon . sebab skang nie memang org nak laju je pun.Kalu tak jennuh nak upload gambo kenuri kawin hat ade doploh ratuih gambo..sesilap Seng Heng kemputer..kene le konterol,alternet,delit.. ( tekan sekali )

SEMBANG SUMBANG SUMBING



Yang nie mungkin aku rasa beh skit sebab mungkin aplikasi nie bersifat mesra sikit. kalu tengokkan clip video ,mcm fungsi dia apply pada henpon dimana berbual dan berES EM ES dengan kengkawan.kalu tengokkan gambo tu pahamnye ramai yg boleh bersembang dalam satu sidang/group .macam Aplikasi BELUGA.chat group melalui telepon! mcm tuh kot. TAK TAU LE AKU ape jenis multimedia yang dia aplikasikan kat sini. Sembang suara? sembang teks? Sembang suara ngan teks sekali gus..Dolu-dolu mamat Goggle nie ade "Goggle Talk". Tapi takleh/tak dpt sambutan kot. So Perkhidmatan nie juga rasanya sebagai ganti ataupun upgred skit kot hat yang dulu2 yang dia buat "Google Talk" ( sebab dia takde chatroom kot ) yang nak challange Yahoo Messanger,"SKYPE" dan sorang lagi mamat nama dia BBM ! ( balik balik mesej..balik balik mesej..)



yang pasti feature nie ok ape sebab konversasi antaramai. bagus ape..macam pesbuk gak ni.tapi mcm aku kata tadi mesti cara persembahan interaktif dia mesti menarik dari pada yg lain2 ..baru org berjam2 besembang dok opis tak yah wat keje lain atau pun tak yah kuor rumah pi beli gureng piseng. baik besembang.kenyang besembang!

ok..ok..tu la features dia tadi.Banyak lagi la features Goggle Plus nie.Butang LIKE la..Wave la, Buzz Button la..memacam! Cuma yang ni saje aku dah bersembang ngan beberapa pakar2 ekonomi dari timur tengah semasa Persidangan meja Bulat kat Fazlina Maju tempoh hari dan sedikit pemantauan rondaan bersepadu waktu malam yg aku sejam sekali "clock in" jam .yang lelain tu tak tau le lagi. Lu org pi la usha2 skit cemana. Aku pun dok dengaq cakap org je. Aku sembang,pastu minum..sembang..makan..So.. akurasi ( ketepatan ) maklumat tu sekadar apa yang dipertontonkan dengan sedikit maklumat dari rakan2 yang Berkaitan bidang dalam hal2 mcm nie la..



jadi,Kesimpulannya..sebab ape aku amik kisah pasal Goggle Plus 1 nie..sebab aku memang suka software Goggle nie..apa2 pun la yang dikandung oleh Google nie..Terutama navigasi Goggle Chrome..Desktop Theme dia cun tak serabut,Omnibox, loading pantas ,bookmark satu klik ..memang cool la..tak mcm Mozilla atau Explorer.
So aku rasa developer mcm Google Inc nie pastinya jarang yang mengecewakan la..mungkin perubahan akan berlaku . lagi sekali aku cakap tak tau sebab dah namblas kali aku cakap tak tau..sebab ni bukan bidang aku nak interpretasi lebih2..masing2 ade ilmu yang boleh menilai kejituan maklumat yg sedia ada dan Pilihan tu masing2.itu pada aku la..kalu bab cite pasal internet la..kalu cite basikal plak aku suka basikal yang panjat bukit yang ade shock absober tu..aku tak suka beskal yang dok azizul hasni awang pakai tu..kang jatuh kayu tembus betis kang naya je..mcm tu la perbezaannya.lu org wa tatau la..fairuz kahar aku tau dia suka beskal yang pre wheel dia mati tu..yg bebudak yang belum akil baligh main tu..mcm hapentah..baling batu kat diorg baru tau..trendy kunun! chiitt!

Jadi tu la shikit sebanyak cite perkongsian aku ttg laman sosial. dulu pun ade satu gak yg diwar war kan segelinap pengguna ..laman sosial gak..yg budak kecik Indon tuh buat..SALINGSAPA.COM..tapi tu pupular pada mat2 indon je..tapi budak dia genius la.hari2 minum susu DU GROW PERINGKAT 10.tu pasal cerdik. Dan banyak lagi la yang yg omputih buat..cuma penggunaan dia tak menyeluruh la..mcm pesbuk rata negara pakai..yang tak pakai org sakai je..

Wsalam.

Axull - Paham ke tak paham buat2 paham. jazakallah khair :)